Geluk hangt sterk samen met een gevoel van verbondenheid. Dit is des te meer voor kinderen. Op onze school vormen we geen losse verbanden, maar werken we actief om een schoolfamilie te zijn. Die verbondenheid betekent dat kinderen zorg dragen voor elkaar en dat ze hun problemen samen oplossen. Elke dag heeft een andere leerling de rol van schoolassistent of mediator, duidelijk herkenbaar aan een speciaal hesje. Deze leerling helpt zijn of haar medeleerlingen op het schoolplein om geschillen op te lossen. We merken dat ze die rol met groot enthousiasme en ernst oppakken.
Elke week beginnen we samen als hele school in een cirkel en luisteren we naar een verhaal dat een waarde of moraal bevat. Zo vertelden we onlangs het verhaal van de kolibrie en het brandende bos. Toen het bos in brand stond, haalde de kolibrie een druppeltje water uit de beek om op het vuur te gooien. De andere dieren vroegen haar wat zo’n klein druppeltje nou kon uitmaken. Maar de kolibrie antwoordde simpelweg dat zij tenminste haar bijdrage leverde. Dat raakte de dieren en inspireerde hen om ook water te halen, en samen redden ze het bos. Verhalen als deze laten zien dat ieders bijdrage telt, hoe klein ook. Zo versterken we het gevoel van verantwoordelijkheid en verbondenheid bij onze leerlingen.
Het effect reikt verder dan de schoolmuren. Ouders vertellen dat ze in hun kinderen meer zelfvertrouwen zien. Ze merken dat hun kinderen beter kunnen communiceren en opkomen voor wat ze belangrijk vinden.
We weten dat ons brein beter kan leren, onthouden en verbanden leggen wanneer we ons veilig voelen en geliefd. Als we ons veilig en geliefd voelen, krijgen onze openheid naar de wereld en de ander, en onze leergierigheid hun volle kracht.
En dit is mede-dankzij de ouders. Acht keer per jaar komen ouders en professionals van de School van Vrede samen in een cirkelwerking-dialoog. Zo bouwen we samen aan een community waarin kinderen, ouders en leerkrachten bijdragen aan een cultuur van vrede.